Distansutbildning – Där alla kan vara med

Ibland kan inte alla vara med i klassrummet. Det kan vara vardagen som kommer emellan eller mer komplicerade orsaker till varför distansutbildning kan vara att föredra. Vi på Presentationsdata har arbetat med Videokonferens och distansutbildningar i många år och kan hjälpa er med både tekniken och hur du kan använda den för att nå ut med ditt budskap. Tekniken skall anpassas efter pedagogiken inte tvärt om.

Teknik som hjälper – Vi hjälper er hitta rätt

Vi erbjuder alltid ett kostnadsfritt möte via lämplig plattform för att fastställa just ert behov. Vissa skolor har redan upphandlade videoplattformar men behöver hjälp att använda dem. Där kommer vi ofta in även om vi har möjlighet att hjälpa även er utan en befintlig plattform. Oavsett vilken lösning ni har idag kan vi förbättra klasserna snabbt och oftast med små medel.

Kontakta oss redan idag för just ditt distansutbildnings-erbjudande.

Hemmapedagogen

Lättare genomgångar och presentationer

Eftersom hemmapedagogen inte har tillgång till ett klassrum behöver vi inte ha en avancerad kamera. En enklare kamera som klarar av mörka rum samtidigt som den ger en bra bild. Eftersom att ljudet är viktigt för att kunna göra sig förstådd och för att budskapet ska gå fram rekommenderar vi ett headset. Eftersom att pedagogen sannolikt sitter ner så fungerar ett trådbundet utan problem.

En genomgång av videolösningens funktioner är självklart nödvändigt så att pedagogen känner sig trygg i att använda tekniken.

Tips: Se till att ni använder en nätverkskabel direkt ansluten till din internetanslutning för att få säkrast uppkoppling med bäst bild och ljud.

Klassrum med elever på distans

Genomgångar, whiteboard och presentationer

Pedagogen har tillgång till ett klassrum vilket ger större möjligheter till ett vanligare arbetssätt. En enklare kamera kan fungera även här men risken finns att eleverna missar detaljer som skrivs på whiteboarden. Därför rekommenderar vi en kamera med Zoom och sk presets. Detta för att pedagogen enkelt kan lägga fokus på vad som skrivs på whiteboarden. Detta är inte nödvändigt om man har en Smartboard.  Beroende på akustiken i rummet kan man här istället för ett headset använda sig av en ”högtalar-telefon”.

En genomgång och ett par provmöten av videolösningens funktioner är självklart nödvändigt så att pedagogen känner sig trygg i att använda tekniken.

Tips: Se till att ni använder nätverkskabel samt att se till att klassrummet är ordentligt belyst tänd alla lampor som inte lyser rakt in i kameran.

Klassrum med elever och distanselever

Genomgångar, whiteboard, redovisningar och presentationer

Pedagogen har elever i klassrummet och på distans vilket skapar krav på ett vanligare arbetssätt. En enklare kamera är helt uteslutet som ett effektivt sätt att bedriva denna klassrumssituation. Detta delvis då kamerans postition hamnar på ett sådant sätt att den blockerar vissa elevers synfält. Därför rekommenderar vi starkt en kamera med Zoom, pan, tilt och sk presets. Detta för att pedagogen enkelt kan lägga fokus på vad som skrivs på whiteboarden eller på sig själv eller en elev som har en redovisning. Då klassrum kan vara ljudmässigt komplicerade behöver pedagogen ha en presentatörsmikrofon. Denna bärs med fördel runt halsen.

Ljudupptagningen och uppspelning i denna situation är klart mer komplicerad än de övriga situationerna, eleverna i klassrummet behöver eventuellt också kunna framföra frågor som alla ska höra. Därför tillför vi en kastbar mikrofon som i sig har ett pedagogiskt värde, den som har mikrofonen hörs av fjärreleverna. Produkten kallas för catchbox. En genomgång och ett par provmöten av videolösningens funktioner är självklart nödvändigt så att pedagogen känner sig trygg i att använda tekniken.

Tips: Se till att använda nätverkskabel samt att se till att klassrummet är ordentligt belyst tänd alla lampor som inte lyser rakt in i kameran. Se också till att mikrofonen är laddad genom att koppla in den efter varje användning.